posted by: Dunia Andromeda
1.Buddha meramalkan kedatangan seorang “Maitreya”:
A. Hampir semua kitab agama Buddha mengandung ramalan ini. Di dalam Chakkavatti Sinhnad Suttanta D. 111, 76:
“Akan lahir ke dunia ini seorang Buddha yang dikenali dengan nama Maitreya (baik dan murah hati). Maitreya ini ialah seorang yang suci, seorang yang tertinggi dalam kuasa, yang dikurniakan dengan kebijaksanaan, yang bertuah dan yang mengenali alam ini dan apa yang Maitreya ini dapat daripada alam ghaib beliau akan sebarkan risalah ini keseluruh alam. Maitreya ini akan dakwahkan agama beliau yang agung ini daripada awal hingga keakhir. Buddha berkata bahawa Maitreya ini akan memperkenalkan satu cara hidup yang sempurna dan suci sebagaimana aku (Buddha) memperkenalkan agama aku. Pengikut Maitreya ini lebih banyak daripada pengikut aku (Buddha)”.
B. Di dalam buku ini (Sacred Books of the East jilid 35 muka surat 225
“Aku bukanlah satu-satunya Buddha saja. Setelah aku akan lahir seorang Buddha lagi yang dikenali dengan nama Maitreya. Dia akan memiliki banyak sifat-sifat yang mulia dan utama. Kalau anak murid aku beratus-ratus anak murid, Maitreya tersebut beribu-ribu.”
C. Satu Iagi ramalan tentang Maitreya (Kitab Agama Buddha oleh Carus muka surat 217 dan 218-dari negara Ceylon (Sri Lanka).
“Ananda (anak murid Buddha) bertanya kepada Gautama Buddha, `Siapakah akan mengajar kita semua selepas kamu meninggalkan kami?‘
Gautama Buddha menjawab:
“Saya bukanlah Buddha yang pertama atau yang akhir yang didatangkan ke dunia ini. Selepas aku seorang Buddha lagi akan dihantar ke dunia ini. Dialah seorang yang kudus atau suci, yang mempunyai kesedaran yang tinggi, yang dikurniakan dengan kebijaksanaan, mempunyai akhlak yang baik, yang mengenali alam ini, pemimpin manusia yang bijaksana, yang dikasihi oleh malaikat dan makhluk lain. Dia akan mengajar kepada kamu semua satu agama atau kebenaran yang kekal abadi serta yang terpuji. Agama yang diajar oleh Buddha ini akan menjadi satu cara hidup yang sempurna dan suci. Kalau anak murid aku beratus-ratus tetapi anak murid Buddha ini ialah beribu-ribu.”
Ananda bertanya lagi, ‘Bagaimana kami hendak mengenali Buddha ini ?’
Jawab Gautama Buddha: “Dia akan dikenali dengan gelaran Maitreya.”
>Perkataan `Maitreya’ di dalam bahasa Sanskrit atau “Metteyya” di dalam bahasa Pali bererti dia yang memiliki sifat kasih sayang, belas kasihan, baik atau murah hati. Ia juga membawa makna seseorang yang pemurah dan mesra. Satu perkataan Arab yang membawa erti segala sifat yang tersebut ialah ‘Rahmat’. Di dalam Al-Quran (Surah Al Anbiyaa, Surah 21 ayat 107)
“Dan tiadalah Kami (Allah) mengutus kamu (Muhammad),melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.”
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) dipanggil dengan gelaran “dia yang bersifat kasih sayang atau rahmat atau ‘Maitreya’.
>Perkataan Belas Kasihan dan dia yang Bersifat Belas Kasihan disebut di dalam Al-Quran tidak kurang daripada 409 kali.
>Tiap-tiap Surah di dalam AI Quran bermula dengan perkataan yang amat indah sekali iaitu “Bismillah Hir-Rahman Nir-Rahim” yang berarti “Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang’.
Hanya Surah At Taubah (Surah 9) tidak bermula dengan perkataan Bismillah
>Perkataan Muhammad ada juga di eja “Mahamet” atau “Mahomet” atau ejaan yang lain dalam berbagai bahasa. Perkataan “Maho” di dalam bahasa Pali dan “Maha” di dalam bahasa Sanskrit bererti sangat baik atau besar atau sangat mulia dan masyhur dan perkataan “Metta” berarti belas kasihan. Maka perkataan “Mahamet” atau ”Mahomet” berarti Belas Kasihan Yang Amat Besar.
2.Ajaran agama Buddha untuk semua lapisan masyarakat:
Mengikut buku Sacred Books of the East, jilid 11, muka surat 36 Maha-Parinibbana Sutta Bab 2 Ayat 32:
Buddha pernah menyebut “Saya sudah menyampaikan keseluruhan agama saya yang benar kepada semua lapisan masyarakat. Wahai Ananda, (anak murid beliau) seorang Tathagata tidak menyimpan sesuatu kebenaran tetapi dia akan sebarkan atau mengajar keseluruhan agama itu.
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) diperintah oleh Allah Tuhan yang Maha Berkuasa untuk menyampaikan keseluruhan agama Islam kepada semua lapisan masyarakat tanpa menyimpan atau menyembunyikan sesuatu kebenaran. Hatta daripada zaman Nabi (Salawatu Alai Wasalam) hingga ke hari ini dan seterusnya Al-Quran dibaca dan di ajar secara terbuka. Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) dengan tegas melarang sesuatu ajaran agama itu disembunyikan.
3.Anak Murid Dan Khadam Yang Setia Kepada Buddha:
Mengikut buku Sacred Books of the East, jilid 11 muka surat 97 Maha-Parinibbana Sutta Bab 5 Ayat 36:
“Di dalam satu syarahan Gautama Buddha memberi tahu kepada pengikut beliau, bahawasanya semua Buddha dahulu memiliki anak murid dan khadam yang amat setia kepada mereka. Anak murid dan khadam yang amat setia kepadaku sekarang ialah Ananda. Seterusnya Buddha yang akan datang pun akan ada anak murid dan khadam yang amat setia kepada mereka”.
Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) pun memiliki seorang anak murid dan khadam yang amat setia. Beliau ialah Anas bin Malik (R.A) yang dihadiahkan oleh keluarga beliau kepada Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) semasa Anas (R.A) berumur 8 tahun. Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) amat mengasihi Anas dan mengangap Anas sebagai anak Baginda sendiri. Anas (R.A) sentiasa mendampingi Nabi (Salawatu Alai Wasalam) mahupun masa senang atau susah, masa perang, atau masa damai sampai Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) wafat.
>Di dalam peperangan Uhud nyawa Nabi dalam keadaan bahaya dan Nabi hampir dibunuh.Walaupun begitu Anas tetap dengan Nabi.Umurnya di masa itu hanya 11 tahun sahaja.
>Dalam peperangan Hunain Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) dikepong oleh musuh yang terdiri daripada pemanah dan nyawa Baginda (Salawatu Alai Wasalam) terancam tetapi Anas (R.A) walaupun berumur 16 tahun tetap bersama Nabi (Salawatu Alai Wasalam).
Peristiwa yang tersebut di atas membuktikan bahawa Anas (R.A) ialah seorang anak murid dan khadam yang benar-benar setia kepada Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) sama seperti Ananda kepada Gautama Buddha. Di dalam satu peristiwa Buddha di serang oleh seekor gajah yang gila. Walaupun demikian Ananda tetap bersama Buddha.
4.Enam Kriteria Untuk Mengenali Buddha:
Mengikut Kitab Agama Buddha yang di tulis oleh Carus, muka surat 214:
“Buddha pernah berkata: “Terdapat dua peristiwa di mana rupa Tathagata (Buddha) akan jadi amat cerah. Peristiwa yang pertama ialah di waktu malam bila mana beliau sudah sampai ke tahap yang paling tinggi dari segi rohani (Nirvana). Peristiwa yang kedua ialah pada malam Buddha meninggal dunia yang fana ini (dia mati)”.
Mengikut Gautama Buddha ada enam kriteria untuk mengenali seorang Buddha:
>Seorang Buddha akan mencapai tahap yang paling tinggi dari segi rohani (Nirvana) di waktu malam.
>Di waktu dia mencapai Nirvana rupanya akan menjadi amat cerah.
>Seorang Buddha akan meninggal dunia atau mati dengan sebab yang biasa (natural death).
>Seorang Buddha akan meninggal dunia di waktu.malam.
>Sebelum kematian rupanya akan menjadi amat cerah.
>Selepas kewafatan,seorang Buddha tidak akan wujud atau ada di alam dunia ini lagi.
>> Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) mencapai darjat yang paling tinggi di waktu malam bila mana Baginda (Salawatu Alai Wasalam) di lantik menjadi seorang Rasul.Daripada Al-Quran (Surah Dukhan – Surah 44 Ayat 2-3):“Demi Kitab (Al-Quran) yang menjelaskan, sesungguhnya Kami (Allah) menurunkannya pada suatu malam yang diberkati dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan”. Mengikut satu lagi ayat daripada Al-Quran (Surah Al Qadr (Kemuliaan) Surah 97 Ayat 1).“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan”
>>Semasa Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) di lantik menjadi seorang Rasul baginda merasa dirinya dan kefahamanya dipenuhi dengan cahaya rohani.
>>Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) wafat atau meninggal dunia dengan sebab yang biasa (natural death).
>>Mengikut Siti Aisyah (R.A) Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) wafat atau meninggal dunia di waktu malam. Malam kewafatan Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) tidak ada minyak lampu di rumahnya. Hatta Siti Aisyah (R.A) terpaksa meminjam sedikit minyak untuk menyalakan lampu.
>>Mengikut Anas (R.A) (Anak murid dan khadam setia kepada Nabi) malam kewafatan Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) rupa Nabi (Salawatu Alai Wasalam) amat cerah sekali.
>>Selepas pengkebumian Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam) (jasadnya) tidak dilihat lagi di alam dunia ini.
5.Semua Buddha adalah Pendakwah atau memberi Peringatan:
Mengikut Dhammapada (Sacred Books of East, jilid 10 muka surat 67) “Semua Jathagatas (Buddha) adalah Pendakwah atau memberi peringatan”.Dalam Al Quran Allah (SubhanAllah Wa Taala) menyebut tentang Nabi Muhammad (Salawatu Alai Wasalam).“Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan. Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka” (Al-Quran, Surah Al-Ghaasyiyah, (Surah 88 Ayat 21-22).6. Ramalan Gautama Buddha Untuk Mengenali Seorang Maitreya:
Mengikut Dhammapada, Mattaya Sutta, 151: Maitreya yang di tunggu akan memiliki sifat-sifat yang terpuji seperti yang tersebut dibawah:>Perasaan belas kasihan untuk semua makhluk.> Seorang utusan keamanan dan seorang pendamai.
>Yang paling berjaya di alam ini. Maitreya sebagai pendakwah moral adalah:
>>Seorang yang sentiasa bercakap benar
>>Yang berbudi bahasa.
>>Yang bersifat lemah lembut dan dari keturunan bangsawan.
>>Tidak sombong atau angkuh.
>>Sebagai raja atau pemimpin kepada makhluk.
>>Sebagai contoh ikutan (dalam amalan dan perkataan atau percakapan) untuk semua manusia.
6.Sumber lainnya :
Vajra Pestle (salah satu alat terpenting dalam Darma) dan Naskah Buddha di SiChuan, China. Dalam naskah Buddha terdapat ramalan oleh Pimpinan Agung Buddha Gautama tentang kedatangan seseorang yang sangat menginspirasi. Dalam ramalan tersebut terdapat banyak kesamaan dengan sosok Nabi Muhammad.
BEIJING (Berita SuaraMedia) – Pimpinan Buddha Gautama, telah meramalkan kedatangan seseorang yang menginspirasi. Di dalam kitab Buddha oleh Caras (hal. 217-8). Ramalan tersebut ditulis bahwa Buddha agung ini akan datang ke dunia dikenal sebagai “Maitreya”.
Cakkavatti-Sihanada Suttana memberinya nama “Metteyya”. Kedua nama tersebut dalam kata-kata berarti “Yang Penuh belas kasihan.” Dengan rujukan pada sejarah Nabi Muhammad S.A.W, bisa dilihat bahwa ia memang sangat penuh belas kasihan dan Al-Qur’an juga merujuk pada fakta ini.
Ada kesamaan lebih jauh, seperti yang Naskah Buddha sebutkan: “Para Penganut Maitreya akan berjumlah beri-ribu orang, sementara jumlah penganut saya sebanyak ratusan.”
Ini adalah sebuah fakta terkenal bahwa Muhammad S.A.W memiliki penganut ribuan. Ada kesamaan lebih jauh, yang mana dijelaskan selanjutnya.
Dalam naskah Buddha (oleh Carus – hal. 214), sebuah pencerahan Buddha digambarkan memiliki sebuah kulit yang terang dan bahwa, seorang Buddha mendapatkan penglihatan utama pada malam hari, ia meninggal secara alami pada malam hari, terlihat sangat terang sebelum kematiannya, dan pada akhirnya, setelah kematiannya ia berhenti ada di dunia ini. Semua inti tersebut dapat diterapkan pada Nabi Muhammad.
Dalam Si-Yu-Ki, volume 1 halaman 229, tertulis bahwa “…tidak ada kata-kata yang bisa menggambarkan keindahan pribadi Maitreya”.
Sekali lagi, penilaian ini diserahkan kepada para pembaca untuk memeriksa sejarah Islam dengan terperinci; keduanya, Muslim dan non-Muslim hampir sepakat dalam menegaskan bahwa Muhammad S.A.W. sangat tampan dan memang indah.
Si-Yu-Ki voume 1 (halaman 229) lebih jauh membacakan “…keindahan suara Bodhisattva (Maitreya) lembut dan murni dan sopan; mereka yang mendengarkan tidak akan bisa lelah, mereka yang mendengarnya tidak pernah jenuh.”
Bahasa Arab luar basa untuk keindahannya. Terlebih lagi, kitab suci Al-Qur’an dianggap sebuah hasil karya sastra unik tertinggi dipuji oleh kawan begitu juga lawan.
Naskah Buddha telah menjelaskan lebih jauh karakteristik Buddha. Dengan tujuan memenuhi persyaratan untuk Maitreya, ia harus puas dengan syarat-syarat tersebut.
Seorang Buddha pastilah seorang manusia – bukan seorang dewa. Seorang Buddha pastilah memiliki lima anugerah khusus. Anugerah harta karun, anak, istri, kepengaturan (kepemimpinan), dan kehidupan dan anggota badan.
Tambahan pula, Buddha akan tidak memiliki guru, contohnya tanpa ada bentuk apapun dari pendidikan formal. Gautama juga telah menekankan bahwa Buddha hanyalah seorang manusia biasa, keselamatan hanya bergantung pada sikap seseorang, Buddha hanya bisa berceramah – ia tidak memiliki klaim menjadi bagian dari supernatural.
Karakteristik di atas sejalan dengan kehidupan Nabi Muhammad S.A.W.
Kesamaan lainnya yang seharusnya disebutkan adalah untuk setiap pencerahan Buddha, ada sebuah “pohon Bo”. Beberapa komentator modern percaya bahwa “pohon Bo” dari Maitreya adalah sebuah pohon dengan kayu berat.
Nabi Muhammad melihat sebuah pohon di Hodebbeyya, yang adalah tempat dari sebuah perjanjian yang penting. Al-Qur’an memberi nama “Shejar” pada pohon ini (Surat 48; ayat 18). “Shejar menurut beberapa cendekiawan merujuk pada pohon apapun dengan sebuah batang yang keras.
Sekali lagi, merupakan hal yang sangat luar biasa bahwa kesamaan semacam itu memang ada.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar