Selasa, 08 Mei 2012

16 Kehebatan Kalimah Bismillah !

posted by: Dunia Andromeda

Bismillahirohmanirohim..
Sahabat Andromeda..,sesuai dgn hadist nabi muhammad
Dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ta’ala ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)

kali ini postingan tentang kalimah BISMILLAH dan KEHEBATANNYA
Silahkan Sahabat simak dan bagikan Artikel ini kepada teman,sahabat dan Saudara.Semoga bermanfaat


Diantara kelebihan-kelebihan Bismillah ialah :

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah S.W.T. turunkan melalui perantaraan Jibril.

2. BISMILLAH untukmu dan rumahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagungan-Nya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi obat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri keberkatan ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulai sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BISMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS.AL Muddatsir:30). Ibnu Mas‘ud berkata : “siapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari.”

7. Setiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, “Sesiapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya.”

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH niscaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, mati mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

12. Ucapkan salam dan Bismillah setiap kalli hendak memasuki rumah, Insyaallah rumah tangga akan diberkati dan mendapat keharmonisan.

13. Bacakan Bismillah sebanyak 41 kali ke telinga orang yang pingsan. Insyaallah akan dapat memulihkannya.

14. Jika membaca Bismillah sebanyak 19 kali ketika bertemu orang yang dalam keadaan marah, InsyaAllah dapat melembutkan hatinya.

15. Lafaz Bismillah jika diucapkan sebanyak 100 kali dan dihembuskan kepada orang yang berpenyakit selama tiga hari berturut-turut, inysallah penyakitnya akan sembuh.

16. Jika menginginkan hajat seseorang itu dikabulkan, dia hendaklah membaca Bismillah apabila selesai sholat Asar pada hari jumaat dalam keadaan suci dari hadast dan najis. Hendaklah juga mengadap kiblat sehinggga matahari terbenam.


Sabda Rasulluah, :”Barang siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang yang mengamalkannya maka dia akan mendapat pahala walaupun sudah tiada”….


Artikel Terkait:

Tidak ada komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...